New England hus

New England hus

fredag 21 augusti 2015

Ett modernt hus med utsikt över fjärden

Lite överraskande kanske, men javisst - jag har ritat ett modern hus!

För er som har sett vad jag jobbat med tidigare kommer det kanske som en överraskning att jag nu har ritat ett helt modernt hus så långt ifrån vita New England hus som man kan komma.

Men här är det - första förslaget till kund på ett modernt hus med den mest fantastiska utsikten utanför Norrköping:


Utsikten är så slående vacker att man blir helt mållös.


Som sagt så ritar jag ju inte så ofta moderna hus. 
Det har hänt, men mitt signum har nästan blivit New Englandhus. 

Kunden hade sett mitt Attefallshus Estelle och ville verkligen ha ett hus med samma idé ritat av mig.  Jag var lite motsträvig först, men efter kraftig övertalning gick jag med på att jobba med ett mera modernt uttryckssätt. Tillsammans med en trevlig och kreativ kund skall vi nog klara att ro det här i land så det blir ett hus som kunden önskar.

Jag gillar ju faktiskt  moderna hus också, så det var rätt så roligt att dra igång projektet.

Förlagan till huset var alltså Attefallshuset Estelle som jag också har ritat.


Fler bilder på Estelle hittar du på min hemsida - klicka HÄR för att komma till den. Du kan även köpa färdiga arkitekt- och konstruktionsritningar på Attefallshuset Estelle för kr  5.900,- inkl moms.

När jag såg tomten tänkte jag ett hus som skulle smälta in i naturen och har här tänkt mig grå betongputs på detaljerna och liggande panel behandlad med järnvitrol på fasaden.

Här är fasaden mot sydväst och den vackra sjöutsikten:


Entrén är i sydostlig riktning.



När man kommer in i entrén ser man igenom huset ut mot utsikten.
Köket och vardagsrummet har 3 meter i takhöjd och upplevelsen blir extra luftig.

Här är utsikten direkt när man kommer från hallen.
Att laga mat blir en fröjd - och att sitta här och äta tänker jag mig bli magiskt!


Huset har en byggyta på 150 + 40 kvadratmeter där 150 kvadratmeter är själva huset och 40 kvadratmeter är glasutbyggnaden som ligger några trappsteg upp.


Kunden önskade endast 2 sovrum, men då är så pass stora att det är möjligt att göra om ett till två så det blir totalt 3 sovrum om så skulle önskas.

Det ena sovrummet har en egen veranda med utsikt över havet:


Det andra sovrummet har inte så mycket utsikt, men är kopplad till ett badrum som har utgång till terrassen i västlig läge där utomhus spaet finns. Önskar man ligga inomhus i badkaret får man även en fantastisk utsikt:



En egen spa-veranda i solnedgångsläge:


 

Från soffan i vardagsrummet kan man både se på TVn, njuta av öppna spisen och blicka ut mot havet:



Några trappsteg upp ligger glasutbyggnaden med utgång till en av terrasserna i sydvästligt läge.


Ena delen av terrassen har fått ribbor över för att få lite skugga. 
Den andra delen av terrassen har full sol. 


Från köket kan man dra upp skjutdörrarna och gå rakt ut på terrassen. Från köket har man full koll över hela huset då vi har valt att ge det en öppen planlösning.
 

Köket:

 Nu får kunden titta på ritningarna och tänka under helgen och veckan som kommer. 
Själv jobbar jag även med två andra New England hus nu också. 
Återkommer med fler bilder av dessa projekt under veckan.

Må så gott och njut av helgen!