New England hus

New England hus

söndag 24 januari 2016

Lägenhetshus - 12 lägenheter i 3 hus

Jag har tidigare bloggat och visat dom första skisserna för lägenhetshusen som skall byggas i Vikingshill och vara inflyttningsklara 2017.

Jag har nu kommit lite längre i skissandet och nu även fått med mig garagen och parkeringsplatserna. Jag är såklart inte färdig än, men skisserna håller på att utvecklas så att man kan få ett grepp om hur området blir. Uppdragsgivaren är fastighetsbolaget Rubanken och det är dom som kommer sälja lägenheterna framöver. Hoppas många kommer gilla husen - både dom som skall bo i dom och dom boende i Vikingshill.


Husen kommer att ligga högt beläget med utsikt mot saltsjön i Vikingshill utanför Nacka. Det finns ett förhandsbesked från Nacka kommun gällande byggrätt för 3 huskroppar om totalt 12 st bostadslägenheter.

Huvudbyggnaderna får uppföras i två plan med en maxhöjd om 8 meter. Byggnadsarean får max vara 720 kvm + garage/uthus på max 300 kvm.

Det är dessa regler jag håller mig till när jag ritar husen som ligger på denna kuperade tomt.



Jag håller på just nu med garagen och parkeringsplatserna. Mitt förslag är att man kan använda taken till garagen som trädgård då det är så kuperad. Jag tycker också det flyter mera in i naturen på det sättet. Jag skall justera lite mera, men jag tycker själv att jag är på god väg.

Idag skall jag ha möte med uppdragsgivaren så vi kan jobba vidare på förslagen.


Då tomten är så kuperad får ett av husen bli et souterängshus med källare. Nedifrån ser huset högt och ståtligt ut. Från gårdsplan ser det mera ut som en enplansvilla.


Här är det ståtliga souterängshuset från gårdsplan. Det se inte ut som det är ett stort hus.

Men när man kommer lite från sidan ser man hur brant det är och då växer huset:


Här är lite exempelbilder från lägenheterna i souterängshuset. Lägenheterna har 3 sovrum och har en boyta på drygt 106 kvadratmeter.

Här är vardagsrummet med extra hög takhöjd.




Köket ligger i anslutning till vardagsrummet. Här finns både en liten köksö och en egen liten matplats med utsikt i hörnet:

 

Från kök och vardagsrum ser man in i korridoren mot dom 3 sovrummen. Badrummet ligger till höger:


Sovrum 1:


Sovrum 2:


Sovrum 3:


Badrummet är stort och rymligt. Bakom vikdörrarna i glas bredvid duschen hittar man tvättmaskin och torktumlare.


I hallen finns det gott om förvaring:


Planlösningen på övre våningsplan ser såhär ut i 3D:


På övre plan får man extra högt i tak i vardagsrummet. På nedre plan får man en större uteplats på ena sidan. Alla får tillgång till takterrassen med utsikt över vattnet.!


Jag har tidigare bloggat om första skisserna där jag presenterade tvåvåningshusen. Klicka HÄR om du vill se fler bilder och presentation av dessa lägenheter.

Såhär ser tvåvåningshusen ut:




Jag fortsätter att jobba på projektet. Även om dom första skisserna är klara är det bra mycket jobb innan allt sitter och det är redo att lämnas in till bygglov.

Nu är det dags att ifrågasätta idéerna, utveckla, ändra, tänka till, tänka om.
Sista förslagen blir alltid bättre än första. I början vill man bara rita av sig några av idéerna man har - sedan vill man prova och bolla några nya tankar som finns eller dyker upp på vägen.


Lite tråkigt är att sjöutsikten är mot norr. Man önskar ju helst att ha sjöutsikt mot solnedgången i väst, men här på ostkusten är det få tomten som har det.

Det viktiga nu är att få till att man får uteplats mot syd, ost och väst så gott det går.
För vissa lägenheter blir det riktigt bra med uteplats i sydvästlägen, men då är havsutsikten åt fel håll. Vill man absolut ha både havsutsikt och sol hela dagen så får man gå upp på takterrassen.
Då får man allt!






 Jag jobbar vidare med projektet och återkommer när vi börjar närma oss slutet!

Må så gott och ta hand om er!