New England hus

New England hus

onsdag 6 april 2016

Ett hus i New England stil byggs upp i Djursholm

Jag vill bara dela med mig av några bilder från mitt besök hos kund där ett av husen som jag ritat är på väg att byggas upp. Huset håller just nu på att byggas upp i Djursholm. Vald husleverantör är Rörvikshus.



Som utomstående ser det inte så roligt ut dom första månaderna när allt är en byggarbetsplats och huset endast är grundmålad och alla ställningar står runtom, men jag lovar - det kommer att bli snyggt! Riktigt snygg!

Såhär kommer New England huset med tillhörande garage och Attefallshus att se ut när det är klart:


Huset har ett tillhörande tvåbilsgarage som byggs i samma stil som huset. Garagets byggyta är på 40 kvadratmeter med yttermåtten 6,38m x 6,27m:


Huset med sitt garage som renderad 3D bild från mitt arkitektritningsprogram Chief Architect:


Här skall det byggas balkong!


Jag har tidigare bloggat om detta hus i New England stil. Kolla gärna på tidigare inlägg där jag visar fler 3D bilder från insidan. Vissa detaljer är ändrade sedan inlägget såsom garagets placering, borttagning av en innerväg m.m. men huvudhuset är sig likt.

Just nu ser vardagsrummet såhär ut:


Enligt ritningarna kommer vardagsrummet se ut som på bilden nedan. Jag hade ritat in fasta fönster på nedre plan, men under upphandlingen har kunden valt att ha öppningsbara fönster. Det ser ganska likt ut ändå. Skillnaden är främst priset. Öppningsbara fönster är dyrare än fasta. Det blir också mera trä i fönstret om man har det öppningsbart. Val av fönster och fönstertyper brukar ofta handla om både ekonomi, praktisk användning och smak. I detta fall blir båda alternativen riktig bra.


Det är mycket som skall göras på ett bygge innan det står klart. Nu är det bara ett skelett och el, rördragning, innerväggar, dörrar, osb-skivor, gipsskivor, golv, tak, listverk, trappa ....... hur mycket som helst skall till innan huset är klart för inflyttning. Det är dock roligt för dom som skall bo där att drömma sig bort och hinna göra alla materialval. Det kommer att bli fint - det vet vi!

Kökshörnan där matbordet skall stå har en härligt utsikt mot poolen ..... kanske inte just nu, men det kommer!



Såhär är det tänkt att utsikten från samma vinkel skall se ut:


Här skall poolen ligga. Just nu är det bara ett hål men snart kommer pool-leveransen.


Just nu ser baksidan såhär ut. 


Ge det några månader, så ser detta klassiska hus i New England stil såhär ut:




Attefallshuset håller också på att byggas. Det är en modifierad form av Attefallshuset Filippa som jag säljer kompletta arkitekt och konstruktionsritningar till. Fler bilder samt information om Attefallshuset Filippa hittar du på min hemsida.

Såhär ser det ut under uppbyggnad. Vikdörrarna är snart redo att monteras in:



Jag återkommer senare under året med fler bilder på detta bygge.
Det är roligt att följa med ett projekt från idé till färdigt hus.

Önskar er en riktig härlig vårdag! I helgen satsar jag på sol och lite mer värme. Hemma hos mig skall det planteras i växthuset!