New England hus

New England hus

fredag 22 april 2016

Val av parkett - mörkt, ljust eller mitt emellan?

Som jag visade i tidigare inlägg håller jag just nu håller jag just nu på med att rita ett stort hus i klassiskt stil med utsikt över en golvbana. Vissa ändringar skall göras innan uppdraget slutförs men när jag gör dom slutliga 3D bilderna vill jag gärna presentera huset och rummen på det sätt som kunden skulle önska sig. Jag provar olika färgval så att kunden lättare kan göra sina materialval senare i byggprocessen.


Jag har presenterat 3 olika typer av parkettalternativ där alla påverkar rummen på sitt sätt. Det finns otroligt många vackra parketter och det finns inget rätt eller fel men man skall vara medveten om hur golvet påverkar resten av rummet. Dessa tre typer kommer från Kährs och är enstaviga ekparketter.
Det finns massor av vackra parketter och bra leverantörer, men nu valde jag Kährs då dom har en riktig bra hemsida där man kan prova olika parkettalternativ i olika rum.
Kolla på Kährs hemsida för att leka dig fram.

När man väljer golv skall man tänka på hur mycket ljus det kommer in i rummet, kulörval på väggar och tak, vilka möbler man har och vad rummet skall användas till. I detta inlägget fokuserar jag endast på parkett och färg. Jag vill ju gärna dela med mig av saker som jag gör och jag hoppas det kan hjälpa någon där ute när man själva står där i valet och kvalet mellan mörkt, ljust eller mitt emellan. Jag har själv varit där och vet att valet inte alls var lätt.

Här är vardagsrummet i huset med utsikt över golfbanan med dom olika parkett alternativen:

Vardagsrum med Ek Nouveu Tawny
Vardagsrum med Ek Nouveu Greige
Vardagsrum med Ek Nouveu Snow
 Viss blir upplevelsen olika?
Detta är ett stort och rymligt rum med mycket ljus. Med den ljusa parketten upplevs rummet ännu ljusare. Den mörka parketten tar mera ljus från rummet. Upplevelsen blir olika med olika möbler. Har man mörka möbler med mörkt träslag passar det kanske inte så bra med ljust golv. Har man ljusa möbler med ljust träslag känns kanske det mörka golvet helt malplacerad.

På Kährs hemsida tog jag fram olika bilder som visar detta:


Rummet ovan har mörka möbler och då känns det helt fel med ljust golv. Hade man däremot haft ljusa möbler i detta rum så hade nog upplevelsen varit en helt annan.

Nedan visar jag ett rum med ljusa möbler och ljusa träslag i möblerna. Här tycker jag personligen att dom två ljusare golven passar bäst. Vad tycker ni?
Kährs Ek Nouveu Tawny
Kährs Ek Nouveu Greige
Kährs Ek Nouveu Snow
 Mina personliga favoriter är enstaviga ekparketter med en bra balans på struktur. Golvet skall vara levande, men jag skulle akta mig för ett golv med för mycket liv. Det är risk för att golvet tar över rummet. Även 3-stavig parkett kan ha en stökigare påverkan på rummet. Jag vet att det är mycket billigare med 3 stav, men i ett stort rum skulle jag inte rekommendera 3-stavig parkett då jag tycker att det stör harmonin i rummet.
Det kan vara värt att lägga lite extra pengar på ett vackert golv som skall finnas där så länge huset finns.

Här är samma rum som ovan fast med lite stökigare alternativ:



Inte är det lätt att välja golv ..... Hoppas detta inlägget kan hjälpa något att välja det golv som passar sitt hem. Jag har själv varit i valet och kvalet och vet att det inte är ett helt lätt val. Det finns så mycket vackert och det gäller att det passar ihop med helheten.

I mitt hem stod valet mellan ljust eller mörkt parkettgolv och då vi har många ljusa stoppade möbler men allt trä är mörkt var det mörka golvet ett naturligt val. Vi har också högt i tak och mycket ljusinsläpp så det känns fortfarande helt rätt med mörkta golv i vårt hem. 
Vårt golv heter Dalarna XXL och kommer från Berg & Berg
Vårt golv är en oljad enstavig ekparkettgolv.

Här är några bilder från mitt hem tagna för inredningstidningen Sköna Hem 2014:


Vita Drömgårdens Vardagsrum från Sköna Hem

Vita Drömgårdens kök från Sköna Hem

Önskar er lycka till med ert golvval!

Ha en underbar helg!